fbpx

At glemme sig selv eller tilsidesætte sig selv, tror jeg er en af dagens største udfordringer for kvinder idag. Desværre opdager mange det først, når det er for sent, og man er presset ud over kanten og stressen rammer.

Vores evne til at se hvad andre har brug for og vore lyst til at hjælpe, ofte før andre selv har set det – altså evnen til at være på forkant, kan give bagslag, hvis vi ikke samtidig træner vores evne til at opfylde vores egne behov.

Når vi ikke får fyldt vores egen beholder op, så bliver vi drænet. Det giver stress! Oveni kan giver bitterhed og indestængthed, man kan føle sig udnyttet, og føle sig mindre værd.

Så det der er vores force og som ligger naturligt i os (at være noget for andre, omsorgsfulde, kærlige og empatiske), det har en bagside, som kan vælte os omkuld.

Så det vi bliver nød til at lære, der er:

at tage iltmasken på, inden vi giver vores børn, mand og andre deres maske på

Det kan være rigtig svært som mor – ikke at give vores børn ilt masken på først. Men hvordan stiller vi vores børn, hvis vi reder dem, og vi så selv dør?

Så kære kvinde – red dig selv først, så er du meget bedre rustet til at redde dine kæreste.

Hvordan gør man så det?

 

  • Du skal finde ud af hvad der fylder dig op. Altså hvilke ting gør dig glad, giver dig energi og overskud.

Det er ikke altid så nemt, hvis man i mange år at øvet sig i at nedprioritere disse ting eller lukke af for behovet. Så en vej kan være, at tænke tilbage på hvad der tidligere gav energi og gjorde dig glad. Derefter kan du begynder at indføre det i dit liv igen.

  • Find ud af hvilke ting der dræner dig. Skru ned for disse aktiviteter eller sig nej til dem

Ret ofte har vi nogle ting, opgaver eller aktiviteter vi gør af pligt. Fordi vi føler vi skal eller ikke kan tillade os at sige nej. Der må man gøre op om det er det værd. Hvad er prisen for at tage til onkel Kurts fødselsdag? Måske bliver den mor glad, men du bliver drænet, og når du er drænet så snerrer du af ungerne og manden, og så føler du dig som en dårlig mor og kæreste. Det kan du ikke holde ud, så du ligger om aftenen og tænker på, hvordan du kan være lidt gladere, lidt mere kærlig og ikke snerre. Dette ødelægger din nattesøvn, da det gør du har svært ved at falde i søvn og får sovet meget lidt og ikke særlig godt, og næste morgen starter du i underskud af energi. Kan du se billedet? Så hvad er bedst for dig (og dine børn og mand) – at i skuffer mor ved ikke at deltage eller i siger nej tak og har en afslappet dag hjemme med en glad mor?

  • Du skal tillade dig selv, at opfylde dine behov – helt basale behov som søvn, mad, toiletbesøg, frisk luft, et kram og sex. 

Rigtig mange kvinder (der er stressede på et eller andet plan) springer fx toiletbesøg over eller udskyder det, fordi der lige er noget vigtigt. Søvn bliver ned-prioriteret fordi der er andre vigtige opgaver der skal klares. Mad indtages ofte på farten eller stående, mens de er igang med noget andet. Frisk luft foregår i fuldt firspring fra bil til dør. Et kram, nærkontakt og sex  bliver en by i Rusland, for du orker det ikke.

Det kan føles overvældende at skulle igang med alle de ting, men du kan tage et skridt, som vil påvirke alle og hjælpe dig i den rigtig retning.

Det er, at øve dig i at være nærværende i alt hvad du gør.

 

For når du er nærværende, så MÆRKER du dine behov og lyster. Det gør dig i stand til at handle på dem.

Og vigtigst, du må ikke slå dig selv oven i hovedet med det du ikke får gjort. Det gavner dig ikke – på nogen måde! Så vær glad for det du gør, og pyt med det du ikke gør. Det kan du gøre en anden dag.

hjerter og blade

 

Er du god til at passe på dig selv?

Sommerferie er tæt på - du glæder dig til at være sammen med din familie og bare hygge jer sammen.

Men.... Har du en tendens til at blive servicemor/hustru, der sørger for at alle andre kan hygge sig og slappe af?

Sørger du for at planlægge, købe ind osv.

Og så ende med, at have brug for ferie efter ferien?

 

Skal det så ikke være i år, du gør noget andet?

Skal det ikke være i år du sørger for at passe på dig selv, ind imellem du passer på de andre?

 

Så tilmeld dig denne email serie, der starter den 1. juli. 

Du modtager 2 lydfiler og en video, med 3 forskellige måder du kan passe på dig selv. 

lydfil 1: pause til dig og genopladning

Video: en lille yoga serie, der giver dig kontakt til kroppen, så du kan mærke dine behov og navigere efter dem

Lydfil 2: giver dig ro og afslapning.

 

Navn:
E-mail:

Så er du tilmeld, og klar til at få redskaber til at passe på dig selv.