fbpx

Kender du det, at du stresser på forhånd. Når du vågner om morgenen, så ved ud, at du har en travl dag foran dig, der er mange ting du skal nå. Det hele skal køre på en snor, men du kan faktisk godt nå det hele. Men alligevel så kommer du til at stresse og få følelsen af at du ikke kan nå det.

Det der sker, det er, at du tænker travl dag, bare ikke noget går galt, for så hænger det ikke sammen – eller det er lige stramt nok, kan ikke helt overskue det. Lige der sætter dit alarmberedskab igang. Det er kroppen og hjernen, der gør sig klar til dagens udfordring – hvilket faktisk er meget smart. Hvis det bliver ved det. Jeg oplever desværre, at man kan komme til at “stresse på forhånd”, som jeg skrev til at starte med. Med det mener jeg, at man begynder at skynde sig om morgenen – skynde på børnene – skynde sig ud af døren (selvom man har den samme tid som man plejer). Måske fortsætter det arbejdsdagen igennem, at du skynder dig rundt, måske glemmer nogle ting, og kan ikke helt overskue de opgaver du har. “Skynde sig” fortsætter når du henter ungerne, der er halv-trætte og ikke gider skynde sig, og vil have hjælp, og kan ikke finde huen og vanterne. Du bliver irriteret, hvilket gør det hele meget værre. Men i sidder i bilen til den tid i skulle for at kunne nå hjem og spise lidt inden xxx skal til håndbold osv

Kan du genkende billedet, at du skynder dig hele dagen, fordi du har mange ting der skal nås. Det bliver til stress, forvirring, og du ender med at miste overblikket lidt.

Løsning: Træk vejret og stop op. Kom ud af denne her “jeg-skal-skynde-mig” rille.

 

Dette er en super interessant udfordring. At du har planlagt dagen, men så alligevel overvældes af den. Når vi overvældes, så kan vi føle vi ikke helt kan honorere de krav der stilles til os, og så er det stress følelsen opstår.

Negativt stress = krav > ressourcer

Når det opstår så kan du:

  1. se på om du har været lige optimistisk nok i forhold til planlægning af dagen – juster hvis det er tilfældet.
  2. få ro på dig selv, få stressen til at falde via rolige vejrtrækninger
  3. fokus på en opgave ad gangen fx morgen rutinen – vær super nærværende. Hver gang tankerne flyver til næste opgave, så bringer du den tilbage til det du er igang med nu.

Disse 3 tips kan du bruge på selve dagen til at komme igennem den uden at bliver helt blæst omkuld. Har du mange af denne slags dage, så kan det være du skal stille dig selv spørgsmålet om det er sådan du ønsker dit liv skal se ud? Eller du gerne ville have lidt mere ro og balance i tingene?

 

Så når du opdager tanken ” jeg kan ikke overskue hele dagen”, så tag en dyb vejrtrækning. Og fokuser på en ting ad gangen.

 

 

 

Er du god til at passe på dig selv?

Sommerferie er tæt på - du glæder dig til at være sammen med din familie og bare hygge jer sammen.

Men.... Har du en tendens til at blive servicemor/hustru, der sørger for at alle andre kan hygge sig og slappe af?

Sørger du for at planlægge, købe ind osv.

Og så ende med, at have brug for ferie efter ferien?

 

Skal det så ikke være i år, du gør noget andet?

Skal det ikke være i år du sørger for at passe på dig selv, ind imellem du passer på de andre?

 

Så tilmeld dig denne email serie, der starter den 1. juli. 

Du modtager 2 lydfiler og en video, med 3 forskellige måder du kan passe på dig selv. 

lydfil 1: pause til dig og genopladning

Video: en lille yoga serie, der giver dig kontakt til kroppen, så du kan mærke dine behov og navigere efter dem

Lydfil 2: giver dig ro og afslapning.

 

Navn:
E-mail:

Så er du tilmeld, og klar til at få redskaber til at passe på dig selv.