fbpx

Det er en udfordring, jeg tror alle mennesker kender, i en eller anden grad. Spørgsmålet er så, hvad man gør ved denne følelse. Om man lader den styre hele sit liv, eller man kan nøjes med at hilse på den kort-varigt.

Det er ret komplekst, og der er mange ting der kan gå ind og påvirke denne følelse. Så jeg vil prøve, om jeg kan forenkle det ved at se på det fra en vinkel.

Jeg tror, at denne følelse er startet på et eller andet tidspunkt i dit liv, hvor nogen har sagt eller gjort noget – der fik denne følelse til at opstå hos dig. Det har ramt dig – lige i hjertet. Derefter er du – ubevidst – kommet til at samle beviser på,  at det var sandt ” at du ikke var god nok”. Hjernen er sådan indrettet, at det vi fokusere på, det vokser. Har du været gravid, kan du måske huske, at du lige pludselig så gravide maver alle steder. Fordi det var der dit fokus var.

Så den lette løsninger er, fokuser på noget andet.

Desværre er det ikke helt så let i praksis. Men der er noget rigtigt idet.

Det jeg ser, der kan ske, når man får oparbejdet denne tro på at “man ikke er god nok” det er, at man udvikler kompenserende strategier, så andre ikke skal opdage, at man ikke er god nok.

Det kan være du altid gør dig ekstra umage på arbejder og knokler for at løse opgaverne korrekt, så ingen kan komme og sige du ikke er god nok (til dit arbejde)

  • Det kan være på mange område, du har følelsen “ikke god nok” og kompensere. Så prøv at finde ud af, hvilke områder af dit liv, du får følelsen af ikke at være godt nok. Skriv dem ned på et papir.
  • Gå derefter på opdagelse i din egen adfærd. Hvilken strategier benytter du til at kompensere for dette? Hvad gør du for at andre ikke skal opdage, du ikke er god nok? Det kan være lidt vanskeligt, at se det i starten, da vi ofte ikke er helt bevidste om, at vi benytter disse strategier. Så brug lidt tid på det. Skriv dem ned på papir eller i en notesbog.

Strategi kan godt lyde lidt beregnende og ikke så fint, men du skal se på det, som din (ubevidste) overlevelses-taktik. Der vil være både gode og mindre gode sider ved din strategi. Ved at kigge på den, lidt udefra, så vil du kunne vurdere om den skal justeres lidt. Fx kan en strategi være, at du ikke føler du er en god  nok mor. Din strategi bliver, at dine børn altid ser pivsmarte ud i nyt tøj, håret sidder som det skal og de er altid dem der kommer med hjemmelavet økologisk mad eller kage. Ingen udefra vil kunne se, at du føler dig som en dårlig mor eller ikke god nok.

Måske stresser denne strategi dig, at du ALTID skal bage selv, og aldrig er hende der bare kommer brasende med en kedelig kringle fra bilka ( har ikke noget imod kringler fra Bilka, det har bare været min egen (dømmende) tanke tidligere. ) Måske dømmer du, ligesom jeg gjorde, den mor der kom med den lette løsning. Ofte dækkede det over, at jeg var misundelig på, at hun bare kunne have det fint med det.

Nysgerrighed

Er det du skal finde frem. Nysgerrig på, hvorfor du ikke kan “springe over hvor gærdet er lavest” og stadig væk være en god nok mor. (eller hvor det nu er du ikke føler dig god nok)

  • Hvad er du bange for?
  • Hvad opdager du?

Modbevis – at du ikke er god nok

Som jeg startede med at skrive, er den lette løsning AT SKIFTE FOKUS.

Så det skal du til nu, også selvom det ikke er så let igen. Du skal nemlig til at indsamle beviser på, at du ER GOD NOK!

  • Kan du komme på en eller flere situationer, hvor du var god nok? skriv dem ned.
  • Kan du komme på situationer, hvor du følte dig god nok, på trods. Altså hvor du følte dig som en god nok mor, på trods af kagen til forældredagen var fra en æske, hvor du bare skulle tilføje lidt vand.

Begynd dagligt eller ugentligt, at samle på beviser på, at du er god nok. Bare se hvad der sker.

Opmærksomhed gør en kæmpe forskel.

Begynd at behandle dig selv som en der er god nok

Det jeg desværre også ser, når man ikke føler sig god nok. Det er, at man ikke føler man fortjener at have det godt. Så man kommer til at behandle sig selv lidt dårligt. At man ikke fortjener at være elsket, at have det godt og gøre gode ting for sig selv. Men det får du det ikke bedre af.

Hvad ville du sige til din veninde, hvis hun kom og sagde hun ikke følte sig god nok som mor?

Ville du sige: nå det var da ikke så godt. Du fortjener det heller ikke for du bagte ikke kagen selv til forældredag. Du er intet værd, fordi du føler dig utilstrækkelig. Der er ingen der kan li dig.

Det tror jeg ikke. Jeg tænker du ville sige noget i retning af: det er jeg ked af, det har du ingen grund til, du gør så meget for dine børn, og du er så omsorgsfuld overfor dem, der er ingen der synes du er en dårlig mor, bare fordi du lavede en kage fra en æske. Kom her og få et kram. Gå hjem og gør noget godt for dig selv, fx. tag et langt varmt bad.

Forskellen er ret tydelig.  Hvilken version tror du vil få din veninde til at øge sin tro på at hun er god nok?

  • Hvad siger du til dig selv?

Måske det første? Hvis du genkender det, hvad kan du så istedet begynde at sige til dig selv?

  • Hvad kan du gøre eller sige for at du føler dig elsket (af dig selv), for at du fortjener at have det godt – på trods, af dine fejl og mangler.

 

Vil rigtig gerne høre hvad du får ud af denne øvelse. Så skriv til mig.

 

En sidste ting

Hvis du lige nu ikke orker eller ikke ar lyst til, at dykke ned i dette. Så kan en anden vej være, at vide – at det ikke og føle sig god nok, er bare en følelse der passerer forbi. Du kan registrere, “nå nu føler jeg mig igen ikke god nok, men det skal ikke stoppe mig, jeg gør det alligevel. ” og så fortsætte med det du er igang med.

Fx hver gang jeg laver et blogindlæg, så kommer tankerne “uhh det er ikke godt nok, det kunne være bedre, jeg ved ikke nok” = jeg er ikke god nok. Hvis jeg lyttede til den stemme, så fik jeg aldrig sendt noget afsted. Måske det ikke er godt nok, det kan altid forbedres, og der er altid ny viden tilgængelig, så mine tanker har på en eller anden måde ret. De prøver bare at beskytte mig, passe på mig. De vil så gerne sørge for, at jeg ikke får negative tilbagemeldinger, der kan bekræfte ” at jeg ikke er god nok”.

Min bevidsthed om at tankerne forsvinder igen, at de forsøger at passe på mig gør, at jeg kan slippe dem, og bliver i stand til at trykke på “send”. Min drivkraft er, at gøre en forskel for andre kvinder, så jeg vil ikke lade mig begrænse af disse tanker. (og ja nogle dage er det lettere ende andre) Men øvelse gør mester.

God fornøjelse med dit arbejde.