fbpx

Genkender du dette? At du har haft et problem eller en udfordring i dit liv, og har søgt råd hos en ekspert indenfor det område, det kan være en bog du har læst eller workshop du har deltaget på eller har været i et forløb hos. Du føler du har fået en god viden og  fik også en løsning, men det har været svært at efterleve i praksis efterfølgende (måske over længere tid). 

 Det der kan ske er:  

  1. At du nu besidder en viden, som du gerne vil føre ud i livet, men ikke er i stand til at efterleve, hvilket du slår dig selv i hovedet med 
  2. At du er så opsat på at følge den nye teknik/viden, at den overtrumfer din egen fornemmelse 
  3. At du sammenligner dig med din ekspert og tror du skal kunne det samme som han eller hende og være ligesom han eller hende for at lykkes.  

 

Ad 1:

grunden til at du slår dig selv oven i hovedet er, at du ikke giver dig selv tid til at øve dig, fejle, lære af din fejl og øve dig igen, igen og igen…. Af en eller anden grund, så er det nogle af os, der har denne her tendens til at tro, at bare fordi vi har lært noget nyt, så forventes det at vi kan det med det samme, og er det ikke tilfældet, så kommer hammeren og de hårde ord “ tag dig nu sammen idiot” 

Men hvad nu hvis de var din egen søn eller datter, der kom hjem fra skole og kunne regne en matematik opgave ud: ville du så sige: du har da fået gennemgået det en gang. Hvorfor tager du dig ikke bare sammen og får det lavet, din idiot, Jeg forventer du kan det, når læren har gennemgået det en gang!  

Eller ville du sige: lad mig hjælpe dig, det er okay , det er første gang du skal lave den slags opgaver, du skal lige lære det. Jeg er sikker på din lære vi vil gennemgå det igen. Kom her og få et kram… 

Så tillad dig at være nybegynder, tillad dig selv at lave fejl, og øve dig… Det ER okay… 

 

Ad 2:

Når vi skal lære nyt, så det er det super godt med kasser og systemer, fordi det forenkler teknikken/systemet, og når vi så skal bruge det til at begynde med , så lægge vi os meget op ad dette, fordi vi er uerfaren, men ofte så skal vi kun bruge det som en skitse eller en skabelon, et skelet til at læne os op ad, og så modulere det til vores hverdag eller den kontekst vi skal bruge det i.  

Jeg har tidligere arbejde med sen – hjerneskade som fysioterapeut. Og da vi lærte om det i skolen blev det meget kasseagtig opstillet, når skaden sidder i højre side af hjernen, så har patienten xx, yy og zz vanskeligheder, når skaden sidder i venstre side, så har patienten fff ggg og yyy vanskeligheder. Det var et godt udgangspunkt, men har meget ofte oplevet, at “kassen” ikke passede, så blev jeg nød til at have kassen i baghovedet og så se på den situation og den patient jeg stod med, og så tilpasse min træning til dette menneske.  

Det samme med min coaching, der har jeg en model at gå ud fra, men bliver hver gang nød til at tilpasse samtalen til den person jeg sidder overfor, for at kunne møde ham eller hende på en god måde.  

Hvis vi kun følger modellen, så overser vi vigtig information og får måske ikke os selv med i det. Så brug eksperterne råd/vejledning som en model og tilpas den så den passer til dig og dit liv.  

Ad 3:

En ekspert kan godt komme til at få lidt guru status. Vi kan tro at for at efterleve deres teknik/system, så skal i være ligesom dem. Når man så ikke kan efterleve dette, så føler man sig som en fiasko. 

Men vi er jo ikke ens, og skal heller ikke være det. Sammenligning fører altid til mindreværd eller mereværd på andres bekostning, som heller ikke er rart. Så i stedet for at sammenligne, så lad dig inspirere, men samtidig tillade dig at være dig. 

 

Så lad eksperters råd og vejledning være en inspiration for dig, en guideline som løfter dig, men stadig tillader dig, at du har din egen viden og mavefornemmelse med.